Blog

2009-08-15

Szkoła bez mężczyzn?

W całej Polsce obserwowany jest stały trend spadku nauczycieli mężczyzn w szkołach. Czy wróży to całkowitym sfeminizowaniu zawodu? Czy jest to już dziś problem systemu oświaty?

CODN opublikował dane, z których wynika, że ponad 80 proc. polskich nauczycieli to kobiety, których odsetek w szkołach systematycznie wzrasta. W ubiegłym roku szkolnym pracowało ich o 0.25 proc. więcej niż w latach ubiegłych. Najwięcej kobiet nauczycieli pracuje w województwie mazowieckim - 83,1 proc., najmniej w województwie podkarpackim – 76,5 proc.
Sfeminizowanie zawodu ma swoje różne przyczyny. Wśród nich najważniejsze to niska pensja, która zderza się z ogólnie przyjętym stereotypem, iż to mężczyzna ma utrzymać rodzinę, oraz idące za tym bardzo krzywdzące przeświadczenie, że mężczyzna nauczyciel to nieudacznik, który nie potrafi robić nic innego.
Sfeminizowanie zawodu ma swoje poważne konsekwencje. Coraz częściej mówi się o seksizmie w polskiej szkole. A przecież kontrasty pomiędzy płciami są na tyle istotne, że powinny różnicować wymagania stawiane chłopcom i dziewczynkom. Szkoła jest miejscem, w którym coraz częściej rządzą kobiety. Niewątpliwie mogą i są one wspaniałymi nauczycielkami, lecz bardzo trudno przychodzi im zrozumienie różnicy między potrzebami płci, w tym tak subtelną granicę pomiędzy agresją a potrzebą rywalizacji pomiędzy chłopcami. System edukacyjny, zdominowany przez kobiety, siłą rzeczy preferuje takie cechy jak grzeczność, posłuszeństwo, nastawienie na współpracę. Natomiast chłopcy potrzebują więcej ruchu, możliwości rywalizacji, w tym rywalizacji fizycznej. Nie mieszczą się oni w schemacie dobrego ucznia, dla którego modelem stała się dziewczynka a także kobiece oczekiwania i akceptacja funkcjonowania własnej płci nauczycielek.
Nie ulega wątpliwości – moim zdaniem, – że polska - a mazowiecka w szczególności jak wynika z przytoczonych danych - szkoła potrzebuje nauczyciela mężczyzny. I to nie tylko dla lepszego zrozumienia i akceptacji ucznia, ale także poprawy atmosfery i klimatu w szkole, a co za tym idzie, zwiększenia skuteczności pracy dydaktyczno – wychowawczej.

Lista pozostałych wpisów w dziale aktualności

2015-06-29 Absolutorium
2015-02-27 Ja już wiem!
2014-07-01 Zmiana
2013-12-20 Budżet 2014
2013-09-04 Zło(ty) interes
2013-03-29 Dlaczego nie ...
2012-12-31 Budżet 2013
2011-11-11 Zwykli bandyci
2010-09-07 Dni z doradztwem
2010-07-12 Demos + cratos
2009-07-30 Parytety?
2009-05-07 Start kampani